Niezalogowany [ Logowanie | Rejestracja | Użytkownicy | Szukaj ]
Africa Twin >> Problemy techniczne >> Geometria motocykla a prowadzenie w zakrętach

  

Strony: 1
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Kurza dupa nie wiedziałem że geometria motocykla ma aż taki wpływ na prowadzenie ...

No dobra to od początku. W piątek byłem na pierwszych jazdach kursu doszkalającego w Promotorze. Prowadzi go Marek Godlewski - facet na prawdę zna się na rzeczy. No więc jeździłem tam na GS 500 i stwierdziłem że Afri nie prowadzi się tak fajnie ... a w szczególności nie prostuje się sama tak pięknie na wyjściu z zakrętu (zawsze musiałem jej trochę pomóc prostując kierownicę). Poprosiłem więc Marka żeby się na niej przejechał i faktycznie stwierdził że się wali trochę w zakręty i zasugerował żebym na maksa podciągnął napięcie wstępne tylnego zawieszenia ponieważ sporo ważę... Zrobiłem więc tak i jestem pod wrażeniem jak teraz się zachowuje. Nie dość że sama wstaje ze złożenia to jeszcze hamowanie jest o niebo lepsze (nie ma efektu nurkowania)

Jeśli komuś Afri wali się na zakrętach to warto poeksperymentować z ustawieniem zawieszenia

A tak przy okazji to polecam kurs doszkalający w tej szkole .. Można się nauczyć wielu ciekawych rzeczy


Królewna RD07 '96
Honda @ 125


Ostatnio modyfikowany przez hubert
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 401
Dołączył: 5.4.2006
a ja chyba czegoś nie rozumiem: jaki wpływ na nurkowanie ma regulacja tylnego zawieszenia???


AT RD07A/B '96
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
No cóż nie wiem jak to dokładnie wytłumaczyć ...

Przy takim ciężkim osobniku jak ja jeśli ustawimy napięcie wstępne sprężyny tylnego zawieszenia na minimum to tył motocykla mocno siedzi a co za tym idzie zwiększa się się nachylenie przedniego zawieszenia i masa jest przeniesiona bardziej na tył ...

Natomiast jeśli ustawimy napięcie wstępne na max to tył wędruje do góry, zmniejsza się nachylenie przedniego zawieszenia i masa jest przeniesiona bardziej na przód ....

Tak to sobie tłumaczę ale ile w tym racji tego nie wiem. W każdym bądź razie teraz lepiej mi się jeździ


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
" />
Ilość wiadomości: 356
Dołączył: 8.1.2007
No cóż, nie znam tych wszystkich subtelnych zależności, ale faktem jest że ustawiłem sobie mocniej napięcie wstępne tylnego amortyzatora już jakiś czas temu i jeździ mi się zdecydowanie lepiej. Jakoś tak bardziej stabilnie. Być może jest to kwestia subiektywnej oceny, ale zgadzam się z Hubertem w tym względzie, nie lubię jak mi motocykl za bardzo pływa.



AT RD07 '98
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 566
Dołączył: 15.2.2006
A czy Tomek lub Konik tłumaczyli ci kwetsie związane z przeciwskretem i jak najefektywniejszym pokonywaniu zakretów, obieraniem punktów , przyspieszaniem hamowaniem wpływem hamowania w zakrecie i sił zminiajacych geometrie kół , wpływajaca na prowadzienie sie motocykla jak również układaniem sie opon w zakrecie i sił przenoszonych na motocykl tzw. czyta FIZYKA

Własnei ja też miałem wykład 5 godzinny poświęcony głownie pokonywaniu zakrętów Musze się zapisac na ponowny kurs


Sprzedam RD04 91r. czas na coś nowszego... Już nie sprzedaje co stare to jare,
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
No właśnie najpierw był 5 godzinny kurs teoretyczny a w zeszły piątek miałem pierwsze 2 godziny jazdy podczas których przećwiczyłem przeciwskręt, wzrok, jazdę na szykanie i schodzenie na kolano :-) Kolejną jazdę mam w przyszły piątek ....

He he a po tych 5 godzinach wykładu w głowie szumiało od tej masy informacji


Królewna RD07 '96
Honda @ 125


Ostatnio modyfikowany przez hubert
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 529
Dołączył: 23.12.2006
Jak tył motocykla osiada, to zwiększa się wyprzedzenie przedniego koła. Afryka zaczyna się prowadzić trochę jak czoper z długim przodem. Natomiast jak do utwardzonego tyłu dodacie lagi wpuszczone w półki tak, by osiadł przód, to wtedy dopiero zrobi się skubana zwrotna, ale za to lekko nerwowa przy wyższych prędkościach.


Czarna RD04'91- nówka z salonu.
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 60
Dołączył: 13.6.2007
Moje doświadczenia z napięcia wstępnego pochodzą z toru i XX. Nie znam na tyle praw fizyki aby to wytłumaczyć, ale gdy generalnie ustawi się zawieszenie na twardsze to łatwiej jeździ się w zakrętach i łatwiej z nich wychodzi a różnice rzeczywiście są kolosalne. Oczywiście w zamian dostaje w d... nasza d... ale jak kto woli..... Domyślam się, że spowodowane to jest innym położeniem wektora siły odśrodkowej przenoszącym się bliżej środka ciężkości oraz bliżej powierzchni..... chyba oczywiście drugą sprawą po zawieszeniu są opony ale to każdy wie.....
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 529
Dołączył: 23.12.2006
Nie trzeba powoływać się na groźną Fizykę . Kąt główki ramy i wyprzedzenie przedniego koła. I wsjo


Czarna RD04'91- nówka z salonu.
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 56
Dołączył: 28.3.2007
Ostatnio sprawdzałem, czy do jazdy konieczna jest kierownica . Zaniepokoił mnie objaw pewien. Coś mnie maszyna na lewo ciągnęła. Nie chce jeszcze wpadać w panikę, ale czy jest jakiś inny sposób (narazie domowy) na sprawdzenie geometrii zawieszki?


AT 04 '92 Black-Silver (silver już niedługo)
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Najpierw bym sprawdził ustawienie lag względem siebie - czy nie są skrzywione na półkach ... Opuszczasz na maxa gumy na lagach (tak żeby odsłonić rury), bierzesz jakiś długi i w miarę wąski (żeby się zmieścił między półką a opuszczonymi gumami) kawałek szyby ... przykładasz i sprawdzasz czy są równolegle. Jeśli nie to albo są krzywe albo wystarczy popuścić śruby na półkach i ustawić je równo ...


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 56
Dołączył: 28.3.2007
Z gumami problemu nie bedzie, bo jeszcze ich nie zalozylem , ale ta szyba mnie niepokoi. Szyba?


AT 04 '92 Black-Silver (silver już niedługo)
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Tak szyba, bo zazwyczaj szyba jest bardzo prosta ... Powinno się to robić takim przyrządem traserskim ale kosztuje kupę kasy i trzeba sobie radzić domowymi sposobami ... Przykładasz po prostu szybę do lag i jeśli w każdym miejscu przylega do lagi to jest ok ... jeśli się "kołysze" to znaczy że coś jest krzywo ... kurcze nie wiem czy dobrze to wytłumaczyłem ??

Ooo coś takiego jak tutaj... z tym że na tej fotce koleś ma rozmontowane lagi więc może to zrobić dużym kawałkiem lustra ...




Królewna RD07 '96
Honda @ 125


Ostatnio modyfikowany przez hubert
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 56
Dołączył: 28.3.2007
Hubert. Jesteś Gość. Załapałem. Dzięki. A propos szkła jeszcze. Masz u mnie . Trzym sie.


AT 04 '92 Black-Silver (silver już niedługo)
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Nie ma sprawy

Aha i jeszcze jedno ... jak masz suwmiarkę to możesz też zbadać odległość między lagami w różnych miejscach

Pozdrawiam


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Strony: 1

  

     Skocz do forum: