Niezalogowany [ Logowanie | Rejestracja | Użytkownicy | Szukaj ]
Africa Twin >> Problemy techniczne >> Trochę teorii dotyczącej główki ramy ..

  

Strony: 1
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Cześć

Potrzebuję trochę teorii z zasady działania główki ramy ...

A dokładnie chodzi mi o to co się dzieje gdy łożyska są za mocno lub za lekko skręcone. Domyślam się że przy zbyt mocnym skręceniu motocykl wali się na jedną stronę bo siły działające na koło są zbyt słabe żeby pokonać opór na łożysku główki ... Hmm nie wiem czy to dobrze wytłumaczyłem ...

Co się dzieje podczas gdy główka ramy jest zbyt luźno skręcona ??



Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 406
Dołączył: 2.2.2007
Teoretycznie, to nie wiem, ale praktycznie, jak jest za luzno, to lata i klekoce i niszczy sie bieznia i lozysko. Jak jest za mocno skrecone to zamiast sie "turlac" to skrawa na zimno i ... niszczy sie bieznia i lozysko!!! Dlatego podaja dokladny moment do dokrecania. Tak jest w lozyskach kol i innych. Moze glowka ramy rzadza inne prawa ??? Bardzo jednak watpie, zebys kiedykolwiek poczul opor na kierownicy, chyba ze sie kompletnie lozysko roz... Zobacz jaka masz dzwignie - ze 40 cm ramienia !!!

Poprosze teraz o wypowiedz teoretyka

samul


XRV750 RD07A '02
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
samul:
Teoretycznie, to nie wiem, ale praktycznie, jak jest za luzno, to lata i klekoce i niszczy sie bieznia i lozysko. Jak jest za mocno skrecone to zamiast sie "turlac" to skrawa na zimno i ... niszczy sie bieznia i lozysko!!! Dlatego podaja dokladny moment do dokrecania. Tak jest w lozyskach kol i innych. Moze glowka ramy rzadza inne prawa ??? Bardzo jednak watpie, zebys kiedykolwiek poczul opor na kierownicy, chyba ze sie kompletnie lozysko roz... Zobacz jaka masz dzwignie - ze 40 cm ramienia !!!

Poprosze teraz o wypowiedz teoretyka

samul


Bardziej mi chodziło o to jaki ma wpływ siła dokręcenia do zachowania się motocykla podczas jazdy ....

Gdybym miał odpowiednią nasadkę na klucz dynamometryczny to dokręciłbym odpowiednim momentem i po problemie (tak mi się wydaje). Tymczasem zastosowałem metodę z wagą i coś mi się wydaje że jednak trochę za luźno skręciłem i próbuję ustalić czy rzeczywiście tak jest ...

A z tym oporem to miałem na myśli to że przy zbyt mocnym skręceniu łożyska stawiają na tyle silny opór że siły utrzymujące motocykl podczas jazdy w pionie są niewystarczające ... Kurza dupa nie wiem jak to wytłumaczyć ..


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 529
Dołączył: 23.12.2006
Powinno być tak, że jak postawisz na centralce i podniesiesz przód do góry, to wyprostowana kierownica lekkim pchnięciem dłonią winna delikatnie i bez dużego oporu (nie może się zatrzymać w pół drogi (za mocno skręcona), nie może też bezwładnie runąć na jedną ze stron (za słabo)) skręcić.


Czarna RD04'91- nówka z salonu.
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 526
Dołączył: 21.12.2004
a nie lepiej zajrzeć do instrukcji nawet w tej na naszej stronie, albo jak się nie znam to sienie biorę
i wszystko jasne


Robert "Izi" Africa
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Izi:
a nie lepiej zajrzeć do instrukcji nawet w tej na naszej stronie, albo jak się nie znam to sienie biorę
i wszystko jasne


Izi, czytałem instrukcje. Mam klucze dynamometryczne ale ponieważ nie mam odpowiedniej nasadki żeby dokręcić tą nakrętkę odpowiednim momentem zastosowałem metodę "na oko" a potem korygowałem to używając metody z wagą, ale może jakoś źle to zrobiłem albo mam do dupy wagę ... Najgorsze jest to że po każdej korekcie trzeba dokręcać górną półkę odpowiednim momentem żeby sprawdzić efekt ...

He he gdybym się nie brał za coś na czym do końca się nie znam to bym nic nie umiał

Tak na prawdę nikt mi jeszcze nie odpowiedział czym się może objawiać podczas jazdy zbyt luźno dociągnięte łożysko (zakładając że nie ma aż takiego luzu żeby stukało podczas hamowania) ???


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 853
Dołączył: 11.1.2006
hubert:
Tak na prawdę nikt mi jeszcze nie odpowiedział czym się może objawiać podczas jazdy zbyt luźno dociągnięte łożysko (zakładając że nie ma aż takiego luzu żeby stukało podczas hamowania) ???


No, teoretycznie to to kolo jest bardziej z przodu lub bardziej z tyłu - czyli wydluza sie lub skraca promien skrętu (jak w czoperach z dlugim widelcem). Ale watpie czy to zauwazalne jest. Moze w Shimmy latwiej wpadac?

Metoda regulacji opisana w Haynesie tez sie sprawdza. (przynajmniej mnie sie udało)


pozdrawiam Podos, '03 RD07A
Moja Galeria
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Aha Izi, to Ty pisałeś kiedyś o tej metodzie ...

Skąd wziąłeś wartość 1,1 do 1,6 kg ??

W Honda Common Service manual znalazłem taki wzór :

Measurment(kg) = PRELOAD(kg/m) / DISTANCE(between stem and fork tube centers cm)

Tylko za cholerę nie wiem skąd wziąć wartość PRELOAD ??


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
podosek:

No, teoretycznie to to kolo jest bardziej z przodu lub bardziej z tyłu - czyli wydluza sie lub skraca promien skrętu (jak w czoperach z dlugim widelcem). Ale watpie czy to zauwazalne jest. Moze w Shimmy latwiej wpadac?


Pytam o to mam dziwny efekt podczas ostrego hamowania z dużych prędkości. Delikatnie buja motocyklem z jednej na drugą stronę ... Poza tym przy małych prędkościach (poniżej 60 km/h) po puszczeniu kierownicy buja raz w jedną raz w drugą stronę, ale wszystko da się korygować lekkim balansem ciałem ...
Ale to może kwestia opon ??

A poza tym wydaje mi się że teraz mi kierownica chodzi lżej niż kiedyś ...

Hmmm muszę po prostu wytargać podnośnik z samochodu i jeszcze raz sprawdzić wszystko różnymi metodami ...

Dzięki za informacje Może jeszcze ktoś wie co to jest ten PRELOAD i ile wynosi dla Afryki ???


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
hubert:

Skąd wziąłeś wartość 1,1 do 1,6 kg ??


OK, już chyba wiem. Manual po szkopsku - Lenklagervorspannung


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 526
Dołączył: 21.12.2004
powiem Ci że to "bujanie" to od opon spróbuj założuć inną to przejdzie jak ręką odjął przerabiałem na własnej skórze
a wartości które podałem to ze szkopskiej książki
jak będę miał czas w robocie to zeskanujęi zamieszczę



Robert "Izi" Africa
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
Dzięki Izi

Nie rób sobie kłopotu z tą książką bo jest w dziale Download naszej stronki A poza tym znalazłem też tutaj:

http://www.kleinjung.de/techdata/index.htm?http://www.kleinjung.de/techdata/xrv750t.htm

No dobra zakładam że to opona, ale na wszelki wypadek podniosę afryczkę i sprawdzę dociągniecie łożysk ... na pewno nie zaszkodzi ...

Pozdrawiam


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 89
Dołączył: 4.1.2007
Jełśi ci bija moturem to sprawdź:
Ożysko gufki ramy jak wyżej
-Stan goomy
-Oleum w lagensonach
-Ilość wiatru w goomie

Jeśłi skręcisz za mocno gufkę ramy to się wypierd..terefere.
Gdyz kieorwnik nie będzie loozem latau i nie będziesz mógł jechac po łukach.
Jakbyśta nie wiedzieli to motury nie jeżdżą prosto tylko własnie po łukach.
Sory za polszczyznę ale mam taki wiosenny nas trooj
 
Zarejestrowany
Ilość wiadomości: 1068
Dołączył: 3.10.2005
No i wszystko jasne Jakiś czas temu z pewnych względów, które już opisywałem zmieniłem dolne łożysko główki ramy na stożkowe, natomiast górne zostawiłem kulkowe ponieważ było niedawno wymieniane i stwierdziłem że może zostać. To był głupi pomysł ... Z takim zestawem jak wszystko skręciłem tak żeby test wagowy był ok to okazywało się że na górnym łożysku jest delikatny luz, natomiast jeśli skręciłem to na tyle żeby luzu nie było to był zbyt duży opór... Przez własną głupotę w nocy z piątku na sobotę przed wyjazdem musiałem wymienić górne łożysko na stożkowe i pomogło Oj głupi człowiek jest czasami


Królewna RD07 '96
Honda @ 125
 
Strony: 1

  

     Skocz do forum: